Regulering voksen

Det går like greit å flytte tenner på voksne som på barn!

Les mer om usynlig regulering

Det er aldri for sent

Når all vekst er avsluttet, begrenser behandlingen seg til flytting av tenner, men store forbedringer kan likevel oppnås i de aller fleste tilfeller. Det meste er mulig!

Det er mange grunner til at voksne kan ha nytte av tannregulering:

• Tidligere ubehandlede bittfeil
  • Små og store kosmetiske korreksjoner av tannstillingen
  • Uheldige bittforhold har medført tannslitasje og tannvandringer
  • Tenner har flyttet seg pga tannkjøttssykdom (gir rett til trygderefusjon)
  • Flytting av tenner før det skal lages implantater eller broer kan muliggjøre enklere og bedre protetiske løsninger. Dette bør alltid vurderes hvis det i tillegg er en bittfeil
  • Kjeveortopedisk forbehandling er alltid nødvendig dersom store bittfeil skal korrigeres kirurgisk (gir rett til trygderefusjon)

På voksne kan behandlingen utføres med vanlig apparatur i stål på framsiden av tennene, eller det kan brukes mindre synlig apparatur i hvit glasskeramikk.

Det er også mulig med usynlig regulering på baksiden av tennene, eller gjennomsiktige tilnærmet usynlige skinner. Dette er dyrere løsninger som framstilles individuelt for den enkelte pasient ved utenlandske laboratorier.

Tannregulering ved tannkjøttsykdom (Periodontitt)

Tannkjøttsykdommen periodontitt er en irreversibel sykdom hvor beinet rundt tennene forsvinner (resorberes) og tanna mister feste. Tennene blir da løse og vil kunne vandre til en estetisk uønsket tannstilling der de også vil få en uheldig belastning som forverrer sykdommen.

Når tannkjøttsykdommen er behandlet og under kontroll, vil det derfor være behov for tannregulering for å gjenopprette en funksjonell og estetisk tilfredsstillende tannstilling. Etter behandling stabiliserer vi tennene med limte støttestrenger på baksiden. Tennene vil da få gunstigere belastning, sykdomsutviklingen bremses, og langtidsprognosen blir bedre.

Tannregulering før implantatbehandling eller annen protetisk behandling (broer)

Dersom tenner mangler og skal erstattes med implantater, kan det være nødvendig med tannregulering først for å legge forholdene til rette. Nabotenner må ofte flyttes for å gi nok plass til implantatet og gjøre det mulig å plassere det i en optimal posisjon. I slike tilfeller samarbeider vi alltid med den som skal utføre implantathandlingen. Ofte vil spesialister i kirurgi og/eller protetikk være involvert, men din allmentannlege kan også ha den nødvendige kompetansen.

Det er ikke alltid implantater er det riktige valget dersom en eller flere tenner mangler. Av og til velges konvensjonell protetikk (broer). Da kan det bli enklere for tannlegen som skal lage broen, dersom det utføres en tannregulering først (preprotetisk kjeveortopedisk behandling). Tennene som broa skal festes til kan plasseres i en gunstigere posisjon, og broa blir bedre og varer lenger. Dette gjør vi alltid i samarbeid med tannlegen som skal lage broa.

Stabile resultater etter tannregulering – oppfølging og etterkontroller

Etter gjennomført tannregulering limer vi støttestrenger på baksiden av fortennene fra hjørnetann til hjørnetann. Noen vil også få ei avtagbar plate til nattbruk i 1-2 år.

På voksne pasienter må støttestrengene som regel bli stående permanent for å hindre at tenner flytter seg.

Det er vanlig å komme til etterkontroll hos oss ca. hver 6. måned i 2-3 år. Dette vurderes individuelt i samråd med pasienten. Støttestrengene er ikke plagsomme, men krever noe ettersyn.

Sentralt i Oslo sentrum

Vår klinikk ligger tvers over gaten for Nationaltheatret stasjon, utgang Vika, i Ruseløkkveien 6. T-bane og tog 1 minutt unna. Alle trikker og busser like rundt hjørnet. Fem minutter fra Nesodden-båten. Enklere kan det ikke bli!

Lokalene er tilpasset funksjonshemmede. Klinikken er moderne og romslig med god plass til foresatte som ønsker å være med inn under behandlingen. Det gir god kommunikasjon som alltid bidrar til et godt behandlingsresultat. Velkommen!